Tirana

21 september 2022 - Tirana, Albanië

21-09-2022

Vandaag onze laatste dag. We hebben gekozen voor een hotel met zwembad, zodat we de laatste dag heerlijk aan het zwembad zouden doorbrengen. Maar ja, ons kent ons.  Nu we toch in Tirana zijn willen we toch iets zien. Daarom zijn we vanmorgen naar Bunk’Art2 geweest. In deze bunker wordt de geschiedenis van Albanië vertelt vanaf de eerste Wereldoorlog t/m 1991, de revolutie waarbij het communistische bewind is gevallen. Tijdens het communistische bewind zijn tegenstanders in detentiekampen geplaatst of vermoord. Een geschiedenis die ons totaal onbekend was. Verder hebben we nog een orthodoxe kerk bezocht, met prachtige schilderingen en iconen.

Terug in het hotel, na de lunch is Hans naar bed gegaan (zijn maag is van streek) 😔 en ben ik naar het zwembad gegaan, maar wat was het water koud 🥶 brrrrrrr. In de zon wat opgedroogd en terug naar de kamer voor een warme douche.

Inmiddels hebben we ontdekt dat we op loopafstand van Blloku afzitten een hippe wijk met veel restaurantjes, in een hiervan hebben we gegeten en er nog even doorheen gewandeld.

Terug in het hotel de koffers gepakt. We worden morgen om 11.00 uur opgehaald om naar het vliegveld te gaan en ziet de vakantie erop.                                                                                           Wat hebben we genoten van dit prachtige land, waar natuur en cultuur samen gaan.  We hebben ons verwondert over de auto’s die hier rijden, Het zijn met name Mercedessen, BMW’s Audi’s, gevolgd door Volkswagen. En dan met name nieuwe en geen tweedehandse. Over hoe ze rijden, het krioelt door elkaar heen, op een rotonde is het onduidelijk wie voorrang heeft. Toch rijden er geen auto’s met schade. En dan het parkeren, daar waar ze moeten zijn stoppen ze zitten hun alarmlichten aan en gaan hun auto uit. Maakt ze niet uit of je er dan wel of niet nog langs kunt.

Tot zover onze avonturen uit Albanië (Shqiptare)

1. Pa en ma:
    22 september 2022
    Fijn om te horen wat jullie allemaal zien en bezoeken. Gaat het verder weer goed. We wensen jullie een heel goede reis terug. Liefs van ons.🥰