Gjirokastër - Përmet

19 september 2022 - Përmet, Albanië

19-09-2022

Vanmorgen vroeg opgestaan want we willen het kasteel van Gjirokastër bezoeken en dit is wederom een behoorlijke klim naar boven. Bij het wakker worden dacht ik, nee ik ga het niet doen, want mijn benen stonden in standje opstand😩. Na het ontbijt eerst met de koffers omhoog naar de auto, die stond naast de trappen waarmee we het kasteel konden bereiken. Drie keer diep adem gehaald en aan de klim begonnen. Het eerste deel was het meest steil, met trappen en hele steile hellingen ertussen. Op een bankje uitgerust en aan deel twee begonnen. Eenmaal boven liep de weg geleidelijk omhoog naar het kasteel en dat was goed te doen.

Het kasteel was heel bijzonder en heel groot en dateert al van voor Christus. Als laatste is het als gevangenis in gebruik geweest tijdens het communistisch regime. Deze gevangenissen hebben ze afgebroken en daar is nu een museum.

Terug beneden hebben we in de oude bazar nog koffie gedronken, wederom omhoog terug naar de auto.
Hierna zijn we doorgereden naar het aquaduct van Ali Pasha, dit viaduct liep naar het kasteel van Gjirokastër, want ook Ali Pasha heeft gebruik gemaakt van het kasteel.

Daarna via een mooie route naar Permet gereden, in de goede hoop dat we rechtstreeks naar het hotel zouden rijden……….

Nou nee dus, in Permet waren ze met de weg bezig, geen borden, maar gewoon een stapel stenen zodat je niet verder kon. De auto op het centrale plein geparkeerd en een poging gewaagd om het hotel (Guesthouse) te vinden. Dat viel tegen, Een bordje met een onduidelijke aanwijzing. Uiteindelijk het maar weer in een ander hotel gevraagd, die legde ons uit wel huis het was. Daar waren twee poorten, een gesloten en ja hoor een open.
Eenmaal binnen niemand te bekennen., dus maar even gebeld. Met een paar minuten zou er iemand komen en dat klopte. Een probleem, ze spreekt geen Engels, dus met Google translate gecommuniceerd. De auto op het plein laten staan en met de koffer een zeer steile klim omhoog.

Omdat we dit nog een keer wilde doen en wel om te eten, hebben we in de tuin het laatste stuk van de begrafenis van de queen op de iPad gekeken. Ondertussen kwamen er meerdere nieuwe gasten die ook met veel moeite het hotel hadden gevonden. We leken wel het ontvangstcomité ☺️
Inmiddels weer naar beneden geweest om heerlijk te eten, en nu zitten we in de tuin.

Tot zover onze wederwaardigheden voor vandaag. Morgen terug naar Tirana, kijken of het ons dan wel lukt om het hotel in een keer te vinden 🫣