Butrint

17 september 2022 - Sarandë, Albanië

17-09-2022

Vandaag begon de dag met regen 🌧, maar de temperatuur blijft oké. Vandaag hebben we gepland om naar Butrint te gaan. De grootste archeologische site van Albanië.

Rond 10 uur zaten we in de auto en zijn we met moeite Sarandë uitgereden. Echt die Albanië’s krijgen het voor elkaar om in een eenrichtingsweg de auto’s zo te parkeren dat je nergens langs kan😟. Eenmaal de stad uit zijn we via een mooie weg met diverse uitkijkpunten naar Butrint gereden. Bij het laatste uitkijkpunt nog een stukje langs de weg naar beneden gelopen (hadden we dat maar niet gedaan……..) Hup de auto in en de laatste 1,5 km naar de parkeerplaats. Eenmaal daar was de chaos compleet, je kon niet (meer) parkeren maar ook niet voor of achteruit.
Parkeerwachters die trachtte de boel in goede banen te leiden, echt geen beginnen aan.                  Je voelt hem al aankomen, 1,5 km terug naar de vorige parkeerplaats en van daaraf lopen, geleidelijk naar beneden. Goed te doen.

Aangekomen hebben we eerst een kop koffie gedronken en zijn we toen aan de wandeling over de site begonnen (Voor de mol kijker, hier hebben ze met beelden gesjouwd) Het was meer dan de moeite waard om dit gezien te hebben en weet je wat, hier hebben we het theater wel gevonden ☺️. Het is het zuidelijkste puntje van Albanië wat aan Griekenland grenst. Het is tevens een natuurgebied met moerassen die wel met de zee in verbinding staan. Van hier naar Corfu is maar 3 km. Echt een mooi en bijzonder stukje Albanië.

Na een heerlijke lunch moesten we de 1,5 km terug naar de auto en nu liep de weg omhoog 😞.
Er vielen zelfs een paar spetters regen, maar daar bleef het bij.

Terug in het hotel hebben we eerst een verfrissende duik in de zee genomen, door de wind waren er meer golven, maar dat was wel fijn. Zo meteen gaan we de boulevard op om ergens te gaan eten 🍽.

Morgen verlaten we de kust en gaan we het binnenland in naar Gjirokaster, kijken wat dat ons weer brengt.