Sarandë - Gjirokastër

18 september 2022 - Gjirokastër, Albanië

18-09-2022

Vandaag hebben we de kust verlaten en zijn we het binnenland ingereden.                                                                                                                                                                                 Onze eerste stop was de Sint-Nicolaaskerk. Dit is een kerk uit de 13e eeuw. Er was een oud mannetje die de deur van de kerk voor ons opende. Van binnen waren er nog muurschilderingen zichtbaar en fresco’s. Zeer de moeite waard. Daarna doorgereden naar Syri i Kaltër oftewel het blauwe oog. Hier bij het parkeren net zo een drama als bij Butrint. Uiteindelijk omgedraaid en de auto op de eerste parkeerplaats gezet, en van daaraf 2,5 km op en af er naar toe gelopen. De laatste twee kilometer moest je sowieso lopen. Er was een mooi voetpad aangelegd en het liep door een natuurpark.

Aangekomen bij het blauwe oog stonden er bordjes dat je niet in het water mocht, maar je raad het al, ze hadden er ook niet kunnen staan 😡😹.  Bij het restaurant wat er bij was wat gegeten en de wandeling terug naar de auto begonnen.

Hierna zijn we doorgereden naar Gjirokastër, de weg was goed begaanbaar, maar eenmaal aangekomen in Gjirokastër liep er een smalle weg steil omhoog, Hans maar hopen dat er geen tegenliggers kwamen en hij had geluk😌. De auto geparkeerd en het hotel gezocht, want volgens onze gegevens konden we vlakbij het hotel parkeren, maar dat klopte niet helemaal. Iemand van het hotel is mee naar de auto gelopen om de koffers mee op te halen.

We kregen wat tips van de receptie, waar te eten en waar we mooi uitzicht hebben. Zijn naar het uitzicht gewandeld en daarna door het oude centrum wat ze hier bazaar noemen. Vanavond heerlijk gegeten in het restaurant dat de receptie had aangeraden. Morgen voor we doorrijden naar Permet gaan we eerst hier het kasteel bezoeken, dat wordt weer klimmen 😕