Berat - Vlorë

13 september 2022 - Vlorë, Albanië

13-09-2022

Vandaag rijden we vanuit het binnenland richting de kust. Zoals bij aankomst het inparkeren in het hotel niet soepel verliep, was ook de parkeerplaats verlaten een hele toer. Natuurlijk stond er weer een auto achter geparkeerd (notabene borden dat je niet mag parkeren aan de kant van de weg). Maar gelukkig was de chauffeur bij zijn auto, die heeft hem naar voren gezet en wat reclameborden weggezet zodat we de straat makkelijk uit konden rijden. Op weg naar het kasteel van Berat, met de auto door een steile smalle straat. Aan het einde de auto op een parkeerplaats gezet en het laatste stuk gelopen. Ze noemen het kasteel, maar eigenlijk is het een citadel, waar we naar het uitkijkpunt zijn gelopen.
Gelukkig waren we vroeg, want bij het teruglopen kwamen de (bus) gezelschappen ons tegemoet. En het bleken niet zomaar een paar bussen, de hele parkeerplaats stond vol met bussen en onze auto ingesloten 😂. Gelukkig hadden we de chauffeurs snel gevonden en hoefde maar een chauffeur zijn bus te verplaatsen zodat wij weg konden.

Onze volgende stop was het klooster van Ardenicë. Hier was het aanmerkelijk rustiger en waren wij de enigste. De entree was 200 lek (€2) en het mannetje waaraan we de entree hadden betaald liep met ons mee, we begrepen niet zo goed waarom, tot hij de deur van de kerk van het slot haalde. Wat een mooi oud kerkje met prachtige iconen en gedeeltelijk bewaarde muurschilderingen. Meer dan de moeite van een bezoek waard.

Van daaruit zijn we doorgereden naar de opgravingen van Apollonia. Een historische site die begin jaren dertig van de vorige eeuw is ontdekt. Er is ook een goed bewaard theater bij, maar dat hebben we nooit gevonden, we waren trouwens niet de enigste die het zochten en niet konden vinden😕

Hierna doorgereden naar ons hotel in Vlorë. We zijn nu in een geheel andere omgeving, namelijk aan de kust.
Morgen rijden we naar Himarë, waar we een dag gaan relaxen bij het zwembad van het hotel.