Tirana - Berat

12 september 2022 - Berat, Albanië

12-09 2022

Vandaag hebben we onze eerste reisdag. Afgesproken is dat onze auto om 10 uur bij het hotel afgeleverd wordt. Tijdens het ontbijt hadden we al het idee dat degene die onze auto af kwam leveren er al was. Dit bleek inderdaad het geval te zijn. Nadat Hans alles doorgesproken heeft, hebben we de koffers in de auto gezet en om 10 uur begon ons avontuur. Een rondreis door Albanië. We zijn vrij vlot door Tirana heen gereden, hadden alleen af en toe geen idee wie voorrang heeft en zeker niet bij rotondes. Daarnaast parkeren ze hun auto bij wijze van midden op de weg.
Eenmaal Tirana uit reden we door een prachtig groen berglandschap over goede wegen.

Onze maps.me wilde ons weer midden door de rimboe laten rijden, maar door eerdere ervaringen hadden we het snel door en zijn we terug gegaan naar de doorgaande weg.
In een plaatsje waarvan we de naam echt niet weten en we even twijfelde welke kant we op moesten, hebben we koffie gedronken tussen de lokalen. De ober wist echt niet wat we wilde, het werd door een andere klant vertaald. Uiteindelijk kregen we een heerlijk kopje Turkse koffie met water. Hiervoor hebben we 300 lek (€3,00) betaald.
de reis verliep vervolgens zonder problemen en rond 13:00 uur waren we bij het hotel, maar nog niet binnen. Het hotel ligt in een doodlopende straat, en hadden geen idee waar we de auto konden parkeren. De deur van het hotel zat dicht, aangebeld maar er gebeurde niets. Even rond gelopen, nogmaals de deur geprobeerd en  nu kon ik wel naar binnen. Moest een trap op voor de receptie. Daar kreeg ik iemand aan de telefoon die er met twee minuten zou zijn. Er bleek een auto van een beveiligingsdienst voor onze parkeerplaats te staan, die met veel chagrijn wat naar voren werd gereden zodat wij konden parkeren. Daarna verliep het inchecken vlot en kregen we een mooie kamer.

Na ons gesetteld te hebben zijn we de boulevard op gelopen om wat te eten. Na het eten wilde we door Berat wandelen, maar het was zo heet dat we terug naar het hotel zijn gegaan voor een kleine siësta.
Rond 16 uur eerst even wat boodschappen gedaan en daarna hebben we een rondwandeling door Berat gemaakt. Berat noemen ze de stad van de duizend ramen, omdat het tegen een bergwand is  gebouwd. Bovenop ligt een citadel, waar je naar toe kan lopen, maar wij doen dit morgen met de auto. De stad is gescheiden door een rivier en via twee bruggen kun je een mooie rondwandeling maken, aan beide kanten staan namelijk tegen de bergwand de huizen.

Wederom koffie en water gedronken bij een klein lokaal café.  Hierna wilde we een stukje omhoog om langs de huisjes te wandelen, maar er was een meneer die dat niet goed vond. Er was ook een mevrouw waarmee we wel een stukje mee mochten. Jammer dat ze geen Engels sprak en wij g Italiaans of Albanees.

Na de wandeling een heerlijke pizza gegeten. We hebben genoten van onze eerste dag in Albanië.

1. Pa en ma:
    13 september 2022